کد خبر : 209004
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۰:۲۸

فواید شلیل برای دیابت

فواید شلیل برای دیابت

  از میان میوه‌های خوشمزه تابستانی، فواید شلیل برای دیابت بسیار چشمگیر است. این میوه از جمله میوه‌های آبدار، خوشمزه و گوشتی است که بسیار لذیذ و پرخاصیت بوده، لذا خواص آن نشات گرفته از گنجینه‌ای از ویتامین‌های‏a ،c، k، E ، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، آنتی اکسیدان‌ها، فیبر و ویتامین‌های گروه B است.

 

از میان میوه‌های خوشمزه تابستانی، فواید شلیل برای دیابت بسیار چشمگیر است. این میوه از جمله میوه‌های آبدار، خوشمزه و گوشتی است که بسیار لذیذ و پرخاصیت بوده، لذا خواص آن نشات گرفته از گنجینه‌ای از ویتامین‌های‏a ،c، k، E ، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، آنتی اکسیدان‌ها، فیبر و ویتامین‌های گروه B است. نهال شلیل دارای ۱۵۰ گونه و رقم متفاوت است به همین دلیل در سطح جهان شاهد انواع میوه شلیل با رنگ، طعم و ظاهر متفاوت هستیم.

شلیل میوه‌ای بسیار کم کالری با شاخص گلیسمی پایین است و با داشتن ترکیباتی مانند مس و ویتامین a علاوه بر مفید بودن برای افراد دیابتی، انرژی آنها را نیز بالا می‌برد. فیبر بالایی که در شلیل وجود دارد در کاهش سرعت جذب قند در جریان خون موثر است، همچنین به دلیل داشتن کربوهیدرات‌های بسیار بالا می‌تواند سطح قند خون را به آرامی کنترل کرده و با ترکیبات زیست فعال و ترکیبات فنلی خود می‌تواند از دیابت جلوگیری کند.

افراد دیابتی به دلیل عملکرد پایین انسولین و کاهش سوخت ساز و متابولیسم بدن و آفت انرژی که در سطح قند خون آنها اتفاق می‌افتد علاقه بسیاری به شیرینی جات دارند. لذا میوه شلیل می‌تواند با داشتن قند مصنوعی این نیاز را ارضاء کرده و به دلیل کالری پایین و حجم بالا می‌تواند باعث احساس سیری و جلوگیری از پرخوری و مصرف انواع مواد خوراکی قنددار و شیرین شود.

درباره میوه شلیل

اگر مشتاق به شناخت و کسب آگاهی درباره میوه شلیل هستید باید بدانید که این میوه شباهت بسیار بالایی به میوه هلو دارد اما به دلیل تغییرات ژنتیکی توانایی تولید کرک نداشته لذا میوه‌ای با پوست یک دست، بدون کرک و پرز و در رنگ‌ها و طعم‌های متنوع است. نهال شلیل قدمتی ۲۰۰۰ ساله داشته و اولین بار در چین یافت شده و از طریق جاده ابریشم در سطح جهان گسترانیده شده و در انواع مختلف مورد کشت قرار می‌گیرد. میوه شلیل فاقد چربی، کلسترول و سدیم بوده و دارای ۷۰ کالری انرژی، ۱۶ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم فیبر، ۱۴ گرم قند و یک گرم پروتئین بوده و هر میوه آن می‌تواند در طول روز 4/0 ویتامین a، 2/0 آهن، 15/0 ویتامین c بدن را تامین کند.

این میوه دارای گوشتی سرشار از سلولزهای نرم قابل هضم است که مزه‌ای ترش و شیرین داشته و هضم مواد قندی و نشاسته‌ای آن برای معده بسیار آسان است. با داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین c می‌تواند در حفظ و بهبود سلامتی بدن، دندان، پوست و استخوان بسیار موثر باشد. شلیل دارای ترکیباتی مانند بتاکاروتن است که با خاصیت آنتی اکسیدانی خود می‌تواند سطح انرژی و ایمنی بدن را بالا ببرد.

این میوه که از نهال شلیل به دست می‌آید دارای هسته‌ای است که معمولاً به گوشت آن متصل و چسبیده بوده، این هسته دارای آمیگدالین بوده که در بدن می‌تواند به سیانین تبدیل شود و باعث مسمومیت‌های سیانیدی شود، پس به هیچ وجه نباید هسته شلیل مصرف شود.

خواص شلیل

شلیل به واسطه داشتن انواع ویتامین‌ها، فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، پتاسیم، کلسیم، منگنز، فسفر، آهن میوه‌ای مفید بوده، لذا می‌توان خواص شلیل را در حفظ سلامتی، بهبود و پیشگیری از بسیاری از ناهنجاری‌ها، بیماری‌ها و انواع عارضه‌های ناخوشایند به عینه مشاهده کرد.

لوتئینی که در رنگ زرد و قرمز شلیل وجود دارد جزو ترکیبات فیتوکمیکال بوده و می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو داشته باشد. این میوه به دلیل داشتن ویتامین a بسیار بالا می‌تواند در کاهش بیماری‌های چشمی مانند سرطان و دژنراسیون ماکولا بسیار مفید فایده باشد.

ویتامین B3 و C بسیار بالا به همراه کربوهیدرات‌ها، پروتئین، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند نیاز عمومی بدن را تامین کرده و باعث افزایش ایمنی آن شوند. این میوه خاصیت بسیار بالایی در پیشگیری از گرمازدگی با ویتامین سی بالای خود دارد.

در بدن ما در صورت کمبود آنتی اکسیدان، رادیکال‌های آزاد گستردگی بیشتری پیدا کرده و باعث بروز استرس و انواع عفونت‌ها و توده‌های بدخیم می‌شوند، لذا مصرف میوه شلیل به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین c، منگنز و روی بالا می‌تواند این استرس را کنترل کند.

ریشه بیماری‌هایی مانند آلزایمر، چربی خون و بیماری‌های قلبی عروقی در فرایندها و واکنش‌های اکسیداتیو بدن نهفته است. این میوه برای بهبود عملکرد قلب و مغز نیز بسیار مفید بوده، زیرا دارای ترکیبات فنلی، آنتوسیانین و فلوونوئیدها است.

خواص شلیل در کاهش وزن و دیابت

امروزه در بسیاری از تحقیقات پزشکی ثابت شده که دیابت و وزن بالا رابطه مستقیم دارند. پس اطلاع از خواص شلیل در کاهش وزن و دیابت کمک می‌کند با از مصرف این میوه غافل نشده و از خاصیت آن برای کنترل وزن و پیشگیری از دیابت بهره‌مند بود. این میوه به هلوی بدون کرک یا نکتارین نیز معروف است. شلیل کم کالری و سرشار از فیبر بالا است، فیبر بالای این میوه پس از ورود به معده و ترکیب با ترکیب با آب حجم پیدا کرده و بخش وسیعی از معده را اشغال می‌کند، لذا موجب احساس سیری و کاهش اشتها شده و بدین ترتیب فرد از مصرف افراطی مواد قندی و انرژی زا دور می‌ماند.

علاوه بر آن شلیل با داشتن ویتامین ب کمپلکس که تاثیر بسزایی در سوخت و ساز و افزایش متابولیسم بدن دارد می‌تواند بسیار در کاهش وزن کمک کرده و متعاقباً از بیماری دیابت نیز جلوگیری می‌شود. میدانیم که پرخوری باعث اضافه وزن و اشتیاق فرد به شیرینیجات و مواد قندی می‌شود لذا با کنترل وزن و پایین آوردن اشتها می‌توان از ابتلا به دیابت نیز در امان بود.

بهترین نوع شلیل

به دلیل تنوع واریته‌های نهال شلیل و گستردگی و تنوع میوه‌ها از نظر رنگ، طعم و ظاهر نمی‌توان بهترین نوع شلیل را معرفی کرد. از جمله انواع نهال شلیل می‌توان به؛

  • نهال شلیل مغان
  • شلیل سان‌گلد
  • شلیل شمس
  • شلیل رفعتی
  • شلیل رد گلد
  • شلیل گیوتا

اشاره کرد، در کل همه آنها دارای خواص، املاح و ویتامین‌های مشابه بوده فقط طعم و ظاهر و اندازه میوه متفاوت دارند. به طور کلی به دلیل خواص بالای این نهال که به صورت تازه خوری می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود و سلامتی بدن داشته باشد پرورش نهال شلیل بسیار پررونق بوده و می‌تواند به دلیل بازار فروش و تقاضای بالای میوه آن شغلی بسیار سودمند باشد. از جمله نهال‌های شلیل که دارای باردهی بالا و میوه‌ای بسیار لذیذ، شیرین و آبدار است، نهال شلیل مغان و شلیل رد گلد با باردهی ۷۵ الی ۸۰ تن در هکتار است.

پربار بودن نهال شلیل و لذیذ بودن ثمره و میوه آن باعث شده افراد زیادی به دنبال نهال شلیل برای پرورش آن در خانه یا کاشت آن در باغات خود باشند. لذا اگر با شناخت خواص این میوه خوشمزه و تابستانی سودآور و اقتصادی به فکر پرورش آن هستید می‌توانید بهترین نوع شلیل را با خرید سازگارترین، پربارترین و مناسب‌ترین نهال شلیل از نهالستان تخصصی، معتبر و قدمتدار پالیز نهال و با کاشت و رسیدگی‌های نوین به دست آورده و از فواید و خواص آن بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

در این مقاله با میوه و ثمره نهال شلیل آشنا شدیم و دانستیم که این میوه از خانواده هلوسانان بوده و به دلیل تغییر ژن غالب میوه‌ای بدون کرک و یکدست است که بسیار لذیذ، گوشتی و آبدار است و دارای ترکیبات پرخاصیت برای سلامتی و ایمنی بدن است. لذا محبوبیت بالای این میوه می‌تواند بسیاری از افراد را با کاشت نهال شلیل سازگار در منطقه مناسب به سودآوری برساند.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خرید انکودر

زيرنويس سريال

همه چیز درباره خرید رپورتاژ آگهی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

پارتیشن چوبی

شیشه خودرو تهران

چاپ و بسته بندی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز