کد خبر : 205500
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹

آیا هپاتیت سی تاثیری در سیستم ایمنی بدن خواهد داشت؟

آیا هپاتیت سی تاثیری در سیستم ایمنی بدن خواهد داشت؟

  ابتلا به بیماری هپاتیت سی در اثر ورود اشیاء جلو به بدن، استفاده از سرنگ مشترک، خالکوبی غیربهداشتی، رابطه جنسی بدون تجهیزات محافظتی و ارث‌بری از والد مبتلا در هنگام تولد رخ خواهد داد. این بیماری خطرناک در مدت زمان طولانی مدت به کبد آسیب‌های پی‌در‌پی زده و با تخریب وضعیت سلول‌های آن سبب

 

ابتلا به بیماری هپاتیت سی در اثر ورود اشیاء جلو به بدن، استفاده از سرنگ مشترک، خالکوبی غیربهداشتی، رابطه جنسی بدون تجهیزات محافظتی و ارث‌بری از والد مبتلا در هنگام تولد رخ خواهد داد. این بیماری خطرناک در مدت زمان طولانی مدت به کبد آسیب‌های پی‌در‌پی زده و با تخریب وضعیت سلول‌های آن سبب سیروز کبد نیز خواهد شد. سیستم ایمنی بدن در طول این مدت به صورت شبانه‌روزی به دنبال عامل بیماری هپاتیت C بوده و این تداوم فعالیت، اختلالات خود ایمنی را در پی دارد.

فعال بودن 24 ساعته گلبول‌های سفید در بازه زمانی طولانی مدت حساسیت آن‌ها را به شدت افزایش داده و حمله به سلول‌های سالم بدن شخص بیمار را منجرب خواهد شد. با توجه به دوران پنهان نشانه‌های هپاتیت سی و درگیری سیستم ایمنی با آن بهتر است هر فرد در دوره‌های زمانی مشخص اقدام به انجام آزمایش خون، RNDA و غربالگری نماید. طی این مقاله به بررسی ارتباط میان سیستمی ایمنی بدن و بیماری هپاتیت  C خواهیم پرداخت. در صورتی که به دنبال یافتن راهی برای رهایی از دست این بیماری به شدت آزاردهنده هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با هپاتیت سی

هپاتیت C نوعی بیماری ویروسی بوده که در اثر عدم رعایت بهداشت شخصی در استفاده از: مسواک، تیغ اصلاح، تجهیزات پانسمان و حتی روابط جنسی بدون محافظ گریبان‌گیر شخص خواهد شد. پس از ورود این ویروس به گردش خون و نفوذ آن به کبد، اثرات مخرب التهابی خود بر این غده بسیار حساس را شروع خواهد کرد. به دفعات شناسایی هپاتیت سی توسط سیستم ایمنی بدن عمل جهش ویروسی توسط آن صورت گرفته و بدین شکل سیستم ایمنی بدون استراحت به شکل مداوم در حال مبارزه هستند.

تا به امروز واکسن خاصی برای ویروس هپاتیت سی تولید نشده ولی با استفاده از روش‌های درمانی امکان کنترل شدت بیماری و حتی درمان موفقیت‌آمیز آن نیز وجود دارد. سیستم دفاعی بدن در زمان جهش‌های پیاپی هپاتیت سی دچار خستگی و ضعف زیادی شده و حتی به اشتباه به سلول‌های سالم دیگر نقاط بدن نیز آسیب خواهد رساند. از این رو انجام ورزش، مصرف مواد غذایی مقوی و خرید مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی در جهت بهبود سطح سلامت بدن امری مهم قلمداد شده است. استفاده از رژیم غذایی حاوی انواع ویتامین، پروتئین و مواد معدنی در مدیریت هر چه بهتر بیماری هپاتیت نقش دارد.

علائم هپاتیت C

بیشتر مبتلایان هپاتیت C پس از ابتلا به ویروس هپاتیت نشانه خاصی را بروز نداده و در گروه افراد دارای بیماری هپاتیت سی مزمن قرار خواهند گرفت. تنها بیمارانی که دچار عفونت حاد هپاتیت سی شده‌اند در بازه زمانی 1 الی 3 ماهه علائم زیر را خواهند داشت:

  • احساس ضعف، بی‌حالی و خستگی
  • تب
  • رنگ تیره و افزایش غلظت ادرار
  • مدفوع کم‌رنگ یا خاکستری
  • درد شکم و استفراغ
  • تهوع
  • درد عضلات و مفاصل
  • ابتلا به یرقان (زردی چشم)
  • زرد رنگ شدن پوست

تاثیر هپاتیت سی بر سیستم ایمنی بدن

تغییر شکل هرباره ویروس هپاتیت سی پس از شناسایی آن توسط سیستم ایمنی بدن سبب کاهش کارایی عملکرد بدن شده و انرژی جسمانی بدن تحلیل خواهد رفت. تداوم حالت آماده ‌باش و جستجوی سلول به سلول توسط مبارزان گلبول سفید سبب تحلیل قوای بدنی و شروع خطای سیستم ایمنی بدن را در پی دارد. افزایش درصد ابتلا به اختلالات خود ایمنی در بیماران هپاتیت سی بیش از سایر افراد بوده و از این رو اهمیت انجام آزمایش و غربالگری در دوره‌های زمانی استاندارد به شدت احساس خواهد شد.

درمان هپاتیت سی

درمان هپاتیت C مزمن و حاد در اثر مصرف داروهای ضدویروسی ممکن بوده و از سال 2013 چندین داروی اختصاصی برای ریشه‌کن شدن این ویروس از بدن تولید و عرضه شده است. از مهم‌ترین داروهای ضد هپاتیت سی عبارت است از:

  • پگ اینترفرون آلفا
  • داکلاتاسویر
  • داروی ترکیبی الباسویر/گرازوپرویر
  • ریباویرین
  • گلکاپرویر و پیبرنتاسویر
  • داروی ترکیبی پاسویر/سوفوسبوویر

مصرف هر کدام از این داروها به شرایط جسمانی بیمار، شدت گسترش بیماری، میزان آسیب کبدی و پرونده پزشکی بیمار وابسته است. همچنین هر کدام از داروها دارای عوارض جانبی خاص خود بوده و بیمار نباید خودسرانه اقدام به مصرف هرگونه گیاه دارویی نماید. خرید مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی باید زیر نظر پزشک معالج صورت گرفته و در کنار رژیم غذایی و دیگر برنامه‌های سبک زندگی سالم مورد استفاده قرار گیرد.

پیشگیری از ابتلا به هپاتیت C

تا به امروز واکسن خاصی جهت کمک به سیستم ایمنی بدن برای شناسایی ویروس بیماری هپاتیت سی تولید نشده است. اما با رعایت موازین بهداشتی امکان ابتلا به آن به شدت کاهش یافته و در انجام تست‌های خون مختلف وضعیت وجود ویروس در بدن فرد را نمایان خواهد ساخت. از طرفی اقدامات لیست زیر برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت سی و تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن مفید خواهد بود:

  • عدم استفاده از ناخن‌گیر، تیغ اصلاح و وسایل بهداشت شخصی دیگر افراد
  • استفاده از سوزن جدید برای انجام تزریقات
  • استفاده از تجهیزات استریل توسط مراکز تاتو
  • استفاده از دستکش در زمان تماس دست با خون افراد دیگر
  • رعایت بهداشت روابط جنسی با استفاده از کاندوم و انجام آزمایشات مقاربتی
  • انجام تست هپاتیت سی در صورت بروز علائم مشکوک به بیماری

در ادامه افرادی که دچار شکل مزمن یا حاد بیماری هپاتیت سی هستند باید از هرگونه اقدام به اهدای خون، انجام رابطه جنسی بدون کاندوم، مصرف مشروبات الکلی، استفاده از تیغ و مسواک مشترک خودداری نمایند. سیستم ایمنی بدن در دوران ابتلا به هپاتیت C به شدت ضعیف شده و بیمار نباید اصول سبک زندگی سالم را فراموش کند. توجه به ورزش، مصرف مواد غذایی مفید و مصرف مکمل‌ها تحت نظر پزشک شانس درمان این بیماری را افزایش خواهد داد.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

قیمت یاب خریدینو

کلینیک روانشناسی عباس نادر

پشتیسار

سایت مدیر اکسپرت

خرید انکودر

زيرنويس سريال

همه چیز درباره خرید رپورتاژ آگهی

شیشه خودرو تهران

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز