کد خبر : 208848
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹

کنترل کیفیت چیست؟

کنترل کیفیت چیست؟

  کنترل کیفیت(QC)  فرایندی است برای اطمینان از سطح معینی از کیفیت محصول یا خدمات و تمام اقداماتی که برای کنترل و راستی‌آزمایی ویژگی‌های خاص یک محصول یا خدمات ضروری است را شامل می‌شود. ایزو 9001 استاندارد ویژه مدیریت کیفیت است و نقش پررنگی در کنترل کیفیت صنایع دارد. تضمین کیفیت  (QA)و کنترل کیفیت و

 

کنترل کیفیت(QC)  فرایندی است برای اطمینان از سطح معینی از کیفیت محصول یا خدمات و تمام اقداماتی که برای کنترل و راستی‌آزمایی ویژگی‌های خاص یک محصول یا خدمات ضروری است را شامل می‌شود. ایزو 9001 استاندارد ویژه مدیریت کیفیت است و نقش پررنگی در کنترل کیفیت صنایع دارد.

تضمین کیفیت  (QA)و کنترل کیفیت و اصطلاحاتی هستند که اغلب برای تعریف یک چیز استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌های مشخصی وجود دارد. کنترل کیفیت بر الزامات کیفیت تمرکز دارد، مانند اطمینان از اینکه یک قطعه با مشخصات استاندارد مطابقت داشته باشد. اما تضمین کیفیت به مجموع تمام اقدامات و فرایندهای موردنیاز برای برآورده شدن الزامات کیفیت اشاره دارد.

کنترل کیفیت چیست؟

کنترل کیفی بیشتر اوقات، شامل بررسی و آزمایش کامل کیفیت محصولات یا نتایج است. هدف اصلی این فرآیند اطمینان از این است که محصولات یا خدماتی که ارائه می شوند الزامات و ویژگی های خاصی مانند قابل اعتماد بودن، رضایت بخش بودن، ایمن بودن را برآورده می کنند.             

شرکت هایی که درگیر کنترل کیفیت هستند معمولاً تیمی از کارگران دارند که بر روی آزمایش تعداد معینی از محصولات یا مشاهده خدمات در حال انجام تمرکز می‌کنند. محصولات یا خدماتی که مورد بررسی قرار می‌گیرند معمولاً به صورت تصادفی انتخاب می شوند. هدف تیم کنترل کیفیت شناسایی محصولات یا خدماتی است که با استانداردهای مشخص شده مطابقت ندارند. اگر مشکلی بروز پیدا کنند، توسط متخصصان تیم کنترل کیفیت شناسایی شده و دستور توقف تولید یا خدمات تا رفع مشکلصادر می‌گردد. بسته به خدمات یا محصول خاص و همچنین نوع مشکل شناسایی شده دارد یا ممکن است تولید یا خدمات به طور کامل متوقف نشود.

چرا کنترل کیفیت (QC) مهم است؟

زیرا مشکلات و عیوب را در صورت بروز شناسایی و تصحیح می‌کند تا مطمئن شود محصول نهایی با بالاترین کیفیت در بازار عرضه می‌شود. QC می‌تواند شامل تست نرم‌افزار و آزمایش بتا  و.. می‎باشد. بدون QC، سازمان نمی تواند مطمئن باشد که محصول مطابق با نیازهای مشتریان کار می کند. یکی از فرآیندهای کنترل کیفیت مناسب، منجر به مشتریان شادتر می شود که انگیزه بیشتری برای وفاداری به شرکت دارند.

سایر مهارت ها و الزامات نقش های مدیریت کیفیت

مدیریت کیفیت به مهارت های خاصی از جمله: توجه به جزئیات، ارتباطات، سازماندهی، رهبری و مهارت های فنی نیاز دارد. شما همچنین باید استانداردهای قانونی را در زمینه های مختلف، به ویژه آن چیزی که می خواهید در آن کار کنید، درک کنید. مهارت های تجزیه و تحلیل داده ها نیز مفید است

Six Sigma

شش سیگما در مدیریت کیفیت مهم است زیرا یک استراتژی مدیریت در کسب و کار ها محسوب می‌شود که هدف آن بهبود کیفیت فرآیندها با به حداقل رساندن یا حذف خطاها و تغییرات است. شش سیگما تضمین کیفیت و کنترل را امکان پذیر می‌کند و به اطمینان از یک محصول برتر کمک می‌کند.

Minitab

داشتن تجربه و دانش از Minitab که یک نرم افزار آماری مورد استفاده در مدیریت کیفیت اطلاق می‌شود. این نرم‌افزار الگوها را کشف و پیش‌بینی می‌کند، روابط پنهان بین متغیرها را آشکار میسازد و تجسم‌هایی ایجاد می‌کند که می‌تواند به کارآمدتر کردن فرآیندها کمک کند.

مدیریت ناب

یکی دیگر از مفاهیم ضروری در مدیریت کیفیت، مدیریت ناب است، سیستمی از تکنیک ها که هدف آن حذف تمام فعالیت های بدون ارزش افزوده و ضایعات یک کسب و کار است. از آنجایی که تضمین کیفیت (QA) وکنترل کیفیت(QC)قصد کاهش یا حذف ضایعات را دارند، دانش تولید ناب مهارت های شما را بهبود می بخشد.

نظریه محدودیت ها

روش شناسی تئوری محدودیت ها (TOC) تنگناها و محدودیت ها را شناسایی می‌کند. این در فرآیندهای تضمین کیفیت(QA) و کنترل کیفیت(QC) کلیدی است زیرا هدف هر دو کارآمدتر کردن توسعه است. TOC باعث بهبود سریع، موجودی کمتر و سود بیشتر می‌شود.

تفاوت بین کنترل کیفیت و تضمین کیفیت چیست؟

تضمین کیفیت بر فرآیندی که منجر به محصول نهایی می شود نظارت می‌کند، در حالی که کنترل کیفیت محصول نهایی را آزمایش می‌کند تا اطمینان حاصل شود که انتظارات را برآورده می‌کند. هر دو بخش برای هر کسب و کاری حیاتی هستند و اغلب برای حل مشکلات با هم کار می‌کنند. در اینجا نگاهی دقیق تر به هر تخصص برای درک تفاوت های آنها وجود دارد.

در حالی که تضمین کیفیت در نظارت جامع است، کنترل کیفیت یک حوزه بسیار تخصصی است. کارمندان این بخش در درجه اول بر روی آزمایش محصول یا خدمات تمرکز می کنند. در تولید، این ممکن است نمونه ای از کالای تمام شده باشد، در حالی که در زمان های دیگر ممکن است یک قطعه از وسط خط باشد. این تجزیه و تحلیل به شرکت اجازه می دهد تا مشکلات را در کجا بررسی کند.

در حالی که کنترل کیفیت مشکلات محصول را مشخص می کند، تضمین کیفیت نحوه رفع مشکل را تعیین می کند. به طور مشابه، در صنایع خدماتی، کنترل کیفیت بر رضایت مشتری متمرکز است، در حالی که تضمین کیفیت بر عملکرد کارکنان نظارت دارد.

منبع: ایزوسیستم                   

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شارژ کپسول آتش نشانی

چاپ و بسته بندی

امداد خودرو

خرید رپورتاژ آگهی

خرید ظروف یکبارمصرف

مگابایت سیستم

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز