کد خبر : 81641
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۴:۲۲

علامت قرمز در اذهان مردم!

علامت قرمز در اذهان مردم!

وضعیت دوباره قرمز شده است و بر اساس گفته سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز مردم باید در صف انتظار باشند و وعده سخنگو این است که از شهریورماه جریان واکسیناسیون همگانی خواهد شد؛ تا آن زمان خواننده گرامی علامتی که می‌شنوی، علامت وضعیت قرمز است، خوددانی! از خودت و خانواده‌ات حفاظت کن! به

وضعیت دوباره قرمز شده است و بر اساس گفته سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز مردم باید در صف انتظار باشند و وعده سخنگو این است که از شهریورماه جریان واکسیناسیون همگانی خواهد شد؛ تا آن زمان خواننده گرامی علامتی که می‌شنوی، علامت وضعیت قرمز است، خوددانی! از خودت و خانواده‌ات حفاظت کن!

به گزارش ایسنا، روزنامه اطلاعات نوشت:‌ «یک‌ بار دیگر به طور رسمی، تهران و اغلب استان‌ها و شهرستان‌های کشور «قرمز» شده‌اند. در هشت سال جنگ و بمباران‌های صدام حسین، مردم ما بارها این جمله، «علامتی که می‌شنوید، هشدار قرمز است به این معنا که بمباران انجام خواهد شد، به پناهگاه بروید!» را شنیدند! در آن روزگاران و در اوایل این هشدارها، نه‌تنها پناهگاهی نبود بلکه بسیاری از مسئولان حتی نمی‌دانستند، پناهگاه چیست؟ تا این که به‌ سرعت پناهگاه‌های عمومی و آموزش مردم فراهم شد و همه آن را جدی گرفتند! در این روزگار که کشور و مردم گرفتار ویروس مرگبار کرونا هستند، برای نویسنده محک آن نیمه‌شب‌ها و زمان بمباران‌های صدام، تداعی ذهنی کرده است که اعلام شرایط قرمز به معنی و مفهوم آن است که اگر از خودتان محافظت نکنید و به صورت جدی و مستمر دستورات بهداشتی و پیشگیری را رعایت نکنید، ابتلاء به ویروس کرونا و گرفتاری‌های آن تا خطر مرگ حتمی است!

واقعیت این است که ستاد مرکزی مبارزه با کرونا با مرکزیت و فرماندهی وزارت بهداشت و همه کادر پزشکی و درمانی در سراسر کشور نه‌تنها کم‌کاری ندارند که مدام در حال آماده‌باش و تلاش طاقت‌فرسا هستند! اما هنوز آن گونه که باید، ذخیره‌های واکسن و برنامه‌ریزی واکسیناسیون، موفقیت گسترده و فراگیر در سراسر کشور ندارد و اگر مسئولان زحمتکش و پرتلاش در مجموعه دایره بهداشت و درمان کشور که واقعاً باید سپاسگزار تلاش جهادگرانه آنها باشیم، بر نویسنده محک خرده نگیرند، واقعیت چنین است که «لنگان، لنگان» در اجرای واکسیناسیون پیش می‌رویم!

دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اطلاع داد که «هدف واکسیناسیون ۶۰ میلیون نفر است که از شهریور تا پایان سال ۱۴۰۰ واکسینه می‌شوند.» آقای علیرضا رئیسی گفت: «از شهریور ماهانه یک میلیون دُز واکسن پاستور، هفت میلیون دُز واکسن برکت تأمین می‌شود و علاوه بر آن دست کم دو میلیون دُز واکسن وارد کشور می‌شود.»

مردم دیگر تکرار این جملات یا مشابه آن از سوی مسئولان کشور را اطمینان‌بخش ارزیابی نمی‌کنند، زیرا در عمل دیده‌اند و تجربه کرده‌اند که روال واکسیناسیون در کشور با تأخیر و به کندی آغاز و حتی برای چند هفته متوقف شده بود تا دوباره با مشکلاتی از سر گرفته شد! اکنون نیز بنا به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ـ آقای رئیسی ـ شروع گسترده واکسیناسیون از شهریورماه آینده کلید زده می‌شود. این اطلاع‌رسانی نشان می‌دهد که تا پایان مردادماه، یعنی فاصله کنونی دو ماه تا آغاز شهریورماه، همچنان لنگان‌لنگان مسیر واکسیناسیون عمومی را طی خواهیم کرد؛ آن هم در حالی که بنا به گفته معاون وزیر بهداشت، بیش از نیمی از استان‌های کشور چنان درگیر کرونا شده‌اند که در «وضعیت قرمز» قرار دارند.

باز یادی از اعلام وضعیت قرمز در بمباران‌های زمان جنگ کنم. ابتدا به مردم گفتند بعد از شنیدن آژیر قرمز، چراغ‌های محل استقرار، منزل یا … را خاموش کنید و اگر می‌توانید، چراغ قوه یا فانوس داشته باشید که یک‌باره بازار سیاه این دو رقم کالا سراسر شهرها را فرا گرفت! ـ حتماً پنجره‌ها را با پارچه یا ورقه‌های «آلومینیومی ضخیم» بپوشانید! التهاب در اغلب خانواده‌ها برای تهیه این اقلام یا اجرای دستورالعمل‌ها، شدید و فراگیر شد. بازار فروش چراغ قوه، فانوس و حتی شمع و … تا سر کوچه‌ها و خیابان‌ها ازدحام جمعیت به همراه آورد. دو یا سه هفته بعد به طور رسمی کارشناسان فنی پدافند هوایی و کارشناسان نظامی به مردم اطلاع دادند که چندان نیازی به این اقلام نیست و داشتن آنها لزوماً موجب پیشگیری از خسارت‌های بمباران‌ها نمی‌شود! اکنون نیز اذهان عمومی مردم با این وعده‌ها و نشانه‌های «آسوده بخوابید ما بیداریم و همه تمهیدات ضروری و لازم را پیش‌بینی و فراهم آورده‌ایم!» همان ایام بمباران‌ها را تداعی می‌کنند، لاجرم چندان جدی نمی‌گیرند. یادمان نرفته که در فاصله چند روز و به صورت فراگیر به مردم اطلاع داده شد که به اندازه کافی و لازم واکسن از روسیه، چین، هند و … خریداری شده است و مردم اطمینان داشته باشند که دچار کمبود واکسن نخواهیم شد! اما مدتی نه چند طولانی نگذشت که چنان دچار کمبود واکسن شدیم که مسئولان رسمی کشور اعلام کردند: «قرار بود «چین» ۱۰ میلیون دُز تا پایان بهار به ایران واکسن تحویل دهد که فقط ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار دُز آن تاکنون محقق شده است و روسیه بر اساس تعهدی که با ایران امضاء کرد، قرار بود ۲ میلیون دُز و در مرحله بعد تا سقف ۶۰ میلیون دُز واکسن «اسپوتنیک وی» در اختیار ایران قرار دهد، اما تاکنون ۹۲۰ هزار دُز واکسن در اختیار ایران قرار داده است. هند از تعهد ۲ میلیون دُز فقط ۱۲۵ هزار دُز فرستاده است! و «کواکس» هم به ایران وعده داده بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز در اختیار قرار دهد که فقط ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دُز برای ایران فرستاد!»

اکنون وضعیت دوباره قرمز شده است و بر اساس گفته سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز مردم باید در صف انتظار باشند و وعده سخنگو این است که از شهریورماه جریان واکسیناسیون همگانی خواهد شد؛ تا آن زمان خواننده گرامی علامتی که می‌شنوی، علامت وضعیت قرمز است، خوددانی! از خودت و خانواده‌ات حفاظت کن!»

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8magazine

نگین 100

نگین فارسی

قیمت یاب خریدینو

کلینیک روانشناسی عباس نادر

پشتیسار

خرید انکودر

زيرنويس سريال

همه چیز درباره خرید رپورتاژ آگهی

شیشه خودرو تهران

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز